Kællingernes kålbrevkasse

rosenkål2DSC_0089DSC_0083palmekål+grønkål
Den anden dag fik vi et brev fra Mette Petersen – og da det er noget en del af vores læsere skriver til os angående tænke jeg jeg lige ville lægge svaret op til alle jer andre —
Mette skrev således :

Hej Kålkællinger.

Jeg vil høre om i kan anbefale nogle gode grønthandlere i København?
Jeg synes tit at udvalget af kål hos grønthandlerne er meget sparsomt, og jeg synes også tit at det ikke virker helt friskt, men derimod ret slasket/kedeligt det kål de har at tilbyde.
Så jeg tænkte på om i kunne nævne nogle grønthandlere som er besøget værd, og hvor man kan få noget af det sjovere kål (grønkål, kålrabi, glaskål o.s.v.) udover det sædvanlige hvid- og rødkål?

De varmeste hilsner
Mette Petersen

Vi svarede dette :::

Kære Mette —

Jo altså den er lidt svær — Vi har desværre ikke lige fundet ham eller hende der er lige i skabet endnu… Skal vi være helt ærlige er vi gået over til at handle alt kål i INCO — De har nemlig alle de lidt mere specielle ting.. og så har de hele sortimentet fra Søris som vi elsker…
Desværre skal man dog have et CVR NR for at handle i INCO … Men det kan jo være at du selv har, eller kender nogen som har et lille firma..

En anden løsning er markeder. Jeg har svigerforældre som bor i Køge så når vi er der er der den sødeste landmand som har al mulig spændende KÅL til ingen penge – Markedet er hver lørdag og han har altså været der alle de gange jeg har været der. Så det var måske en mulighed til en udflugt🙂

Jeg har i en periode været medlem af Københavns fødevare fælleskab og var rigtig glad for det – der fik man masser af spændende grønt (nu er jeg desværre lige flyttet til Kolding i en periode, så har ikke mulighed for det her)

Og derudover har jeg handlet mange grøntsager hos ham grønthandleren som er lige i starten af Blågårdsgade -han er billig og har mange spændende ting fx spirer, mælkebøtter, mynte og kålarabi når det endelig er i København.
Camilla er vældig glad for Spidsroden Istedgade – men ingen af dem er desværre økologiske😦

Vi håber det kunne give dig lidt blod på tanden til at gå på opdagelse i københavns KÅL-jungle —

Kærlig hilsen
Emilia

KÅLKÆLLINGERNE

Leave a Reply

